Psikolojik Danışman Adayları ve Meslek Etiği: Boş Beyaz Sayfalar mı?
Psikolojik danışman adaylarına daha çok lisans eğitimlerinin son yılında vermekte olduğumuz Meslek Etiği ve Yasal Konular dersinde zaman zaman düşülen bir yanılgı, onların meslek etiği konusunda hiçbir altyapılarının olmadığı düşüncesidir. Başka bir blog gönderisinde ele aldığım üzere, Pozitif Etik ya da Kültürleştirme Modeli, zaten bu görüşe karşı çıkmaktadır.
Bu fikirle yola çıktığım bir araştırmam da, Pozitif Etik yaklaşımını doğrular nitelikte sonuçlar vermiştir. Söz konusu araştırmanın örneklemini, Meslek Etiği ve Yasal Konular dersini henüz almamış 70 kişilik bir PDR 4. sınıf öğrencisi grubu oluşturmaktaydı. Etik otobiyografi yazımı sayesinde toplanan nitel veriler, aslında PDR öğrencilerinin gerek lisans eğitimleri esnasında, gerekse daha önceki yıllarda meslek etiğine ilişkin pek çok öğrenme, deneyim, gözlem ve değerlendirme yoluyla bir altyapı oluşturduklarını göstermiştir. Bu altyapıya en fazla lisans eğitiminde alınan derslerin katkıda bulunduğu görülmüştür. Diğer psikolojik danışmanların (örn. öğretim elemanları ya da staj süpervizörleri kanalıyla) gözlemlenmesi ikinci sırada gelmiştir. Ders kitapları ise üçüncü sırada katkı yapan kaynak olarak görülmüştür. Bu dersi almaya aday öğrenciler, etik bir psikolojik danışman olmada gizliliği en önemli ölçüt olarak görmüşlerdir. Bireysel ve kültürel farklara saygı ise ikinci sırada en önemli ölçüt olarak algılanmıştır.
Bu araştırma, aslında Meslek Etiği ve Yasal Konular dersinin pedagojisi açısından önemli veriler barındırmaktadır. Öncelikle öğrencileri meslek etiği konusunda hiçbir şey bilmeyen, öğretim elemanı tarafından doldurulacak boş birer beyaz sayfa kabul etme fikri, bu bulgularla uyuşmamaktadır. Öğrencilerin meslek etiğiyle örtüşen ya da örtüşmeyen kimi geçmiş öğrenmelerini, algılarını, deneyimlerini ve değerlerini bu derslerde açıkça ele almak ve meslek etiğinin değerleriyle bağdaştırmalarına yardımcı olmak önemli bir adım olarak gözükmektedir.
İlgili araştırma bulguları hakkında daha ayrıntılı bilgi edinmek için söz konusu makale incelenebilir:
https://link.springer.com/article/10.1007/s10447-018-9358-7
Pozitif Etik konusunu daha ayrıntılı aktardığım makaleme bakılabilir:
https://dergipark.org.tr/maeuefd/issue/35179/329778
Pozitif Etik pedagojik uygulamaları ile ilgili ayrıntılar için kitabıma başvurulabilir:
https://www.pegem.net/kitabevi/177948-Psikolojik-Danismanlikta-Meslek-Etigi-ve-Yasal-Konular-kitabi.aspx
Pozitif Etik pedagojik uygulamaları ile ilgili ayrıntılar için kitabıma başvurulabilir:
https://www.pegem.net/kitabevi/177948-Psikolojik-Danismanlikta-Meslek-Etigi-ve-Yasal-Konular-kitabi.aspx
Rahşan Çetinkaya
Photo Credit: Aaron Burden from Unsplash
Yorumlar
Yorum Gönder