Meslek Etiği Eğitimine Farklı Bir Yaklaşım: Pozitif Etik
Meslek etiği eğitiminde öğretim elemanları tarafından düşülen önemli bir yanılgı, etik eğitimi verilecek öğrencilerin konu hakkında hiçbir altyapıya ve geçmiş öğrenmeye sahip olmadıkları inancıdır. Pozitif psikolojiden ilham alan Pozitif Etik yaklaşımı, bu görüşe karşı geliştirilmiştir. Adından da anlaşılacağı gibi, Pozitif Etik yaklaşımı öğrencilerin meslek etiği konusunda boş birer sayfa oldukları kanısını reddetmektedir. Bir takım kişisel değerler, yetiştirme, inanışlar, deneyimler, izlenen rol modelleri, geçmiş öğrenmeler aslında meslek etiği dersi almadan önce öğrencilerde mesleğin etiğine ilişkin bir altyapı oluşmasına temel olan etkenlerdir. Öğrencilerdeki meslek etiğine ilişkin bu altyapı kimi zaman mesleğin etiği ile örtüşmekte, kimi zaman da çatışabilmektedir. Meslek etiği derslerinde gerçekçi biçimde bu altyapı ortaya çıkarılmalı ve mesleğin etiği ile bütünleştirilmesi sağlanmalıdır. Adeta yeni bir kültüre uyum sağlamaya benzetilen bu eğitim süreci nedeniyle, Pozitif Etik yaklaşımı Kültürleştirme Modeli olarak da anılmaktadır.
Bu nedenle, meslek etiği eğitiminde etik kodların öğretilmesini temel alan bir yaklaşım yerine, öğrencilerin kendi etik altyapılarını ortaya çıkaran içe-bakışlı ve deneyimsel pozitif etik uygulamalarının kullanımı etik eğitiminde daha yararlı bulunmaktadır. Etik otobiyografisi yazımı, meslek etiği ders içeriğinin öğretimine başlanmadan yapılabilecek yararlı bir uygulama olarak önerilmekte olan bir yaklaşımdır.
Konu hakkında daha fazla bilgilenmek için aşağıda verdiğim bağlantıları kopyalayarak makalelerimi inceleyebilirsiniz:
Pozitif Etik konusunda yazdığım derleme makale: http://dergipark.gov.tr/download/article-file/425134
Etik otobiyografi uygulaması yaptığım araştırmaya ilişkin makale: https://link.springer.com/article/10.1007/s10447-018-9358-7
Rahşan Çetinkaya
Photo Credit: Annie Spratt from Unsplash
Yorumlar
Yorum Gönder